Nieuws

Welkom bij de Remonstrantse gemeente Delft.

Oprecht Katholiek. Verzet en overgave van Port-Royal

Geplaatst 21 feb. 2017 10:28 door Website Manager

26 januari komt Dirk Jan Schoon een poortlezing geven over de beweging van Port-Royal:

Gedurende de 17de eeuw herstelde Frankrijk zich van de godsdienstoorlogen, die het land een eeuw lang in de greep hadden gehouden. Een de van de meest geruchtmakende initiatieven die de kerk nieuw leven moesten inblazen, was de hervorming van de vrouwenabdij van Port-Royal. Om de abdij heen vormde zich een kring van theologen onder wie Antoine Arnauld, Pierre Nicole en Blaise Pascal. Het succes van deze hervorming bracht de nonnen en de theologen in conflict met zowel de paus als de koning. Hoewel dit uiteindelijk tot de ondergang van het klooster leidde, heeft de beweging van Port-Royal een blijvende inspiratie in de christelijke traditie opgeleverd.

Dirk Jan Schoon (*1958 IJmuiden) studeerde psychologie en theologie aan de UvA in Amsterdam, promoveerde in 2004 aan de VU op een kerkhistorisch onderwerp en publiceert regelmatig op het terrein van bijbelwetenschappen en kerkgeschiedenis. Sinds 1988 werkte hij als pastoor in Amsterdam en IJmuiden, en werd in 2008 gekozen tot bisschop van Haarlem van de Oud-Katholieke Kerk van Nederland. Hij woont in Amsterdam en is getrouwd met de theoloog Lidwien van Buuren.

Aanvang is om 15:00 in de De Génestetkerk, Oude Delft 102 te Delft

Oprecht Katholiek. Verzet en overgave van Port-Royal

Geplaatst 21 feb. 2017 10:25 door Website Manager

26 januari komt Dirk Jan Schoon een poortlezing geven over de beweging van Port-Royal:

Gedurende de 17de eeuw herstelde Frankrijk zich van de godsdienstoorlogen, die het land een eeuw lang in de greep hadden gehouden. Een de van de meest geruchtmakende initiatieven die de kerk nieuw leven moesten inblazen, was de hervorming van de vrouwenabdij van Port-Royal. Om de abdij heen vormde zich een kring van theologen onder wie Antoine Arnauld, Pierre Nicole en Blaise Pascal. Het succes van deze hervorming bracht de nonnen en de theologen in conflict met zowel de paus als de koning. Hoewel dit uiteindelijk tot de ondergang van het klooster leidde, heeft de beweging van Port-Royal een blijvende inspiratie in de christelijke traditie opgeleverd.

Dirk Jan Schoon (*1958 IJmuiden) studeerde psychologie en theologie aan de UvA in Amsterdam, promoveerde in 2004 aan de VU op een kerkhistorisch onderwerp en publiceert regelmatig op het terrein van bijbelwetenschappen en kerkgeschiedenis. Sinds 1988 werkte hij als pastoor in Amsterdam en IJmuiden, en werd in 2008 gekozen tot bisschop van Haarlem van de Oud-Katholieke Kerk van Nederland. Hij woont in Amsterdam en is getrouwd met de theoloog Lidwien van Buuren.

Aanvang is om 15:00 in de De Génestetkerk, Oude Delft 102 te Delft

24 december: Kinderkerstviering

Geplaatst 15 dec. 2016 09:20 door Website Manager

Op Kerstavond heeft de Remonstrantse gemeente traditiegetrouw haar Kinderkerstviering; een laagdrempelige, knusse viering met de traditionele kerstliederen en een kerstrmusical.

De viering duurt een klein uur.

Kinderen vanaf 4 jaar of jonger als ze wel even stil kunnen zijn van harte welkom!

Maar ook volwassenen die toch graag iets van de Kerstgedachte mee willen nemen.

Tijdens de viering wordt de Kerstmusical opgevoerd die kinderen van de gemeente samen met andere kinderen hebben ingestudeerd: Kerst in het Klein.

Na de viering drinken we warme chocolademelk en glühwein op ons binnenpleintje.

 

Van harte welkom!

Luchtige zomerontmoetingen

Geplaatst 11 jul. 2016 10:14 door Lieneke Hagenaars-Keus

Woensdag 13 juli: ‘De ander en ik’
inleiding door Frans Fockema Andreae.
Remonstrantse Gemeente, Laan van Meerdervoort 955, Den Haag
Aanvang: 17.30 uur aansluitend een hapje en een drankje.

Op woensdag 13 juli vertelt Frans Fockema-Andreae over zijn ervaringen met Syrische vluchtelingen toen hij predikant was in Twente. Hij deelt met ons zijn herinneringen aan die tijd en hoe hij denkt over de opvang van vluchtelingen nu. 
Aansluitend kunnen we genieten van een hapje en een drankje. 
De toegang is gratis, maar voor de versnapering vragen we een ‘vrijwillige’ bijdrage die we ten goede willen laten komen voor een vluchtelingproject.

Zaterdag 16 juli: ‘Geur, kleur en smaak’
open tuinmiddag met Vanessa van Koppen en Hanneke Kastelein.
Vrijzinnigen NPB Wassenaar, Lange Kerkdam 46, Wassenaar
Aanvang 14.30 tot 16.30 uur Aanmelden niet nodig.

Om het kerkgebouw van de Vrijzinnigen NPB in Wassenaar ligt een bijzondere kerktuin, vol met planten die verbonden zijn met bijbelverhalen of christelijke legenden. Hanneke Kastelein kent al deze planten als geen ander en zal u het een en ander vertellen over deze bijzondere verzameling. 
Vanessa van Koppen, bekend van haar kooksite ‘Sacré Cuisine, over eten en christelijke feesten’, heeft onlangs een nieuw kookboek gepubliceerd, De rijke wereld van kloosterkruiden. Zij zal daar iets meer over vertellen, enkele recepten voor ons uitleggen en ons laten genieten van wat je onder andere met de kruiden uit de NPB-tuin kan doen. Wat dacht u van lavendel koekjes of muffins met ijzerhart? Kortom het wordt een geurige, kleurige en smakelijke middag!

Donderdag 21 juli: Wandeling langs beelden in het Zuiderpark
Apostolisch Genootschap, Loevesteinlaan 170 (t.o. Almeloplein), Den Haag
Aanvang: 13.30 tot 16.00 uur. Toegang vrij.

Het gebouw van het Apostolisch Genootschap ligt aan de rand van het Zuiderpark. 
Na ontvangst met koffie of thee maken we onder leiding van Hans en Joke Wolthuizen een wandeling langs de verschillende beelden die het park rijk is.
De wandeling gaat over gebaande wegen (ook geschikt voor rollators).

Woensdag 17 augustus: ‘Een luchtige zomeravond met Erasmus’
lezing in woord en beeld door Jannie Nijwenning en Nelleke Kan
Doopsgezinde Kerk, Paleisstraat 8, Den Haag
Aanvang: 20.00 uur. Vooraf koffie, aansluitend een glaasje wijn.

Hoe zou het toch komen, dat een man uit Rotterdam al een eeuwtje of vijf zovelen kan blijven inspireren? 
Dat wordt de centrale vraag tijdens een luchtige zomeravond over Desiderius Erasmus (1466-1536) in de Doopsgezinde kerk.

Erasmus dacht over van alles na en hield van discussie daarover, had gevoel voor humor, reisde veel door Europa en koesterde zijn vriendschappen. Precies 500 jaar geleden bracht hij het Novum Instrumentum uit, het Nieuwe Testament opnieuw vanuit het Grieks in het Latijn vertaald met commentaar.

Hoewel Erasmus priester was, vertoonde hij zich regelmatig in het gezelschap van dames als de Vrede of de Zotheid. Deze dames weten zijn visie op allerlei zaken opvallend goed te verwoorden en zij amuseren ons nog altijd. De discussies die hij losmaakt vinden we terug in diverse kunstwerken in Erasmus’ eigen tijd en daarna, tot op de dag van vandaag!

Woensdag 24 augustus: ‘De spiritualiteit van Vincent van Gogh’, lezing door drs. Katrijne Bezemer
Vrijzinnig Centrum De Hoeksteen, Rozenboomlaan 119, Voorburg.
Aanvang 20.00 uur. Toegang vrij.

Vincent van Gogh geldt heden ten dage als een van de grootste Nederlandse schilders. In zijn eigen tijd was hij miskend. Dat hij zo in de war raakte dat hij een stuk van zijn oor afsneed en later de hand aan zichzelf sloeg, weten velen. Minder bekend is dat Vincent van Gogh eigenlijk predikant wilde worden. Hij is elfs enige tijd als predikant werkzaam geweest in de mijnstreek, de Borinage. Pas na het mislukken van deze carrière legde hij zich op de schilderkunst toe. Maar was daarmee zijn wens om mensen een religieuze boodschap door te geven voorbij? Volgens mijn visie is van Gogh altijd predikant gebleven en zie je zijn religieuze opvattingen in zijn werken terug. In de lezing wordt aan de hand van diverse schilderijen van Van Gogh over het spirituele aspect van zijn leven gesproken.

Drs. Katrijne Bezemer is historicus en theoloog. Zij is werkzaam als voorganger bij Vrijzinnigen Nederland Voorburg-Sassenheim bij Vrijzinnig
Centrum De Hoeksteen en in Zuid-Kennemerland . Haar interessegebieden zijn de gnosis en de mystiek.

Vluchteling - Vreemdeling

Geplaatst 27 jun. 2016 11:04 door Lieneke Hagenaars-Keus

In hoeverre is de vluchteling de vreemdeling voor ons?

30 juni 20.00
De Genestet kerk, Oude Delft 102 Delft

Organisatie Vrijzinnig Beraad Den Haag e.o.

Programma

 20:00
Welkom: Tina Geels predikant Vrijzinnig Delft
Vluchtelingenbeleid in Nederland, Hoe is de stand van zaken?
Anja Schaafsma, beleidsmedewerker ROC Mondriaan Den Haag.
 20:20Karima El Fillali zingt
 20:25Yusuf Abdi Mohamed, vluchteling uit Somalië, vertelt zijn verhaal.
Hij is leraar en vader van vier kleine kinderen.
 20:45Femke Sonnenschein: Hoe kun je hulp verlenen?
 Koffie en thee
 21:05Karima El Fillali zingt
 21:10teksten van Rodaan al Galili, Irakees dichter.
 21:20Anja Schaafsma vertelt over positieve projecten in eigen omgeving.
 21:30Karima El Fillali zingt

Na afloop kunnen we doorpraten bij een drankje

Audities musical relaties en het huwelijk

Geplaatst 19 apr. 2016 10:31 door Lieneke Hagenaars-Keus   [ 19 apr. 2016 10:34 bijgewerkt ]

We zijn op zoek naar enthousiaste mannen en vrouwen voor een kleinschalige musical over relaties en 
het huwelijk. Een bemoediging met een knipoog, én met een Boodschap van trouw en liefde die we aan iedereen door mogen geven!
Hou je van acteren, durf je solo te zingen en kan je een avond in de week repeteren? Of zou je bij de instrumentale begeleiding willen helpen? Dan is dit jouw kans!

Kom auditie doen voor de musical op zaterdag 4 juni in De Meer info aanvragen en/of aanmelden voor de audities kan bij Els Calvert via www.mannamusicals.nl of mannamusicals@gmail.com. Na aanmelding ontvang je de muziek en tekst van een lied om in te studeren en verdere instructies over de auditie.

Gezamenlijke 4 mei herdenking 2016 in de Nieuwe Kerk

Geplaatst 19 apr. 2016 10:25 door Lieneke Hagenaars-Keus

Op woensdag 4 mei a.s. organiseert de Raad van Kerken Delft namens de kerken in Delft, zoals elk jaar, een korte oecumenische bijeenkomst ter herdenking van de slachtoffers die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.

Deze dienst wordt gehouden in de Nieuwe Kerk op de Markt. Aanvang is 18:45 uur; de kerk is geopend vanaf 18:30 uur.
Voorgangers zijn pastor Jan Lamberts, rooms-katholiek stadsdiaken Delft en ds. Taco Smit van de Evangelisch-Lutherse Gemeente Delft. 
Organist is Bas de Vroome.
Parochiekoor Deo Sacrum onder leiding van Petra Veenswijk verleent zijn medewerking aan deze dienst.

De dienst begint om 18:45 uur en duurt ongeveer een half uur. Na afloop kan worden aangesloten bij de Stille Tocht, die om 19:30 uur vertrekt van de Markt naar het monument aan de Nieuwe Plantage. De voorgangers in de dienst zullen daar namens de kerken in Delft bloemen leggen. Iedereen is van harte welkom.

Poortlezing zondag 13 maart

Geplaatst 9 mrt. 2016 10:40 door Lieneke Hagenaars-Keus

Aanstaande zondag, 13 maart zal om 15.00 Ds Tina Geels een lezing houden in de Remonstrantse kerk :


Tochtgenoten in Vrijzinnigheid

 

Tina  Geels vertelt in een persoonlijk verhaal over haar eigen zoektocht, waarbij de verschillende vrijzinnige groeperingen in binnen en buitenland in beeld komen.

Met oog op de nabije toekomst van de verschillende Vrijzinnige groeperingen in Nederland, waaronder de VVP en de Remonstranten waarbij opnieuw internationalisering op de agenda staat is het zinvol om te weten welke weg we samen al hebben afgelegd. Naast volmondige deelname aan de Wereldraad van Kerken, is de deelname aan het IARF netwerk, een kant van de vrijzinnigheid die vaak onderbelicht blijft.

 

Tina Geels is werkzaam als predikant bij de Vrijzinnig Hervormden Delft en als voorzitter van o.a. IARF Nederland. Daarnaast is zij werkzaam als coördinator van het project Unitarisme van het Arminius Instituut van de Remonstranten.


De toegang is vrij, maar een vrijwillige bijdrage ter bestrijding van de kosten, en voor de restauratie van het kerkgebouw wordt op prijs gesteld. 

Preek uit de dienst van 28 februari

Geplaatst 8 mrt. 2016 11:32 door Lieneke Hagenaars-Keus

Gemeente,

Het is al weer ruim dertig jaar geleden dat de oorlog om de Falkland eilanden werd gevoerd. Die zijn we intussen mee hierdoor alweer overwegend vergeten, omdat er na die tijd nog veel
andere oorlogen zijn gevoerd, waarin nog veel meer doden zijn gevallen. Nadat die oorlog door Engeland was gewonnen, werd er in een grote kerk in Londen een eredienst gehouden, waarin de  aartsbisschop van Canterbury voorging. In zijn preek legde hij er de nadruk op dat wij dergelijke conflicten moeten proberen te voorkomen. Na afloop schijnt de toenmalige premier van Engeland, Margaret Thatcher, kwaad te zijn geworden, omat de bisschop niet had gedaan wat hij had moeten doen. God danken voor de overwinning.

De eeuwen door hebben mensen de hand van God in de geschiedenis aan het werk gezien. Velen van ons zullen hoofdschuddend daarom glimlachen, allen al vanuit de gedachte waar twee kijven hebben twee schuld. Maar is het ongeoorloofd om God te danken voor bv. De bevrijding zoals we ieder jaar terecht weer doen.
Als je God voor een overwinning dankt, dan kan dat met de bedoeling zijn van: “graag de volgende keer weer!” Als je God voor de bevrijding dankt, dan is dat toch ook met de bede: mag ik die vrijheid nu op de juiste manier gebruiken”.
Je mag die twee “danken voor een overwinning”en “danken voor de bevrijding”ook weer niet helemaal van elkaar scheiden, want aan een bevrijding gaat als onmisbare voorwaarde een overwinning vooraf.

Wat heeft dit nu met het verhaal van de tempelreiniging te maken? In dit verhaal wordt de voorspelling geuit dat de tempel in Jeruzalem het heiligdom voor de joden zal worden verwoest. Dit verhaal, waarin de ondergang van Jeruzalem en de verwoesting van de tempel wordt verteld, speelt na een oorlog. Na een oorlog van vier jaar is in het jaar zeventig de tempel in Jeruzalem door de Romeinen verwoest,en dat was het definitieve einde van de joodse opstand. Die opstand brak uit nadat Palestina al meer dan honderd jaar door de Romeinen bezet was geweest. In de tussentijd waren er altijd wel opstanden geweest, vooral op het platteland, maar die kregen over het algemeen niet de steun van de bovenlaag van de  bevolking in de steden, vooral in Jeruzalem, daar had men zich aangepast en schatte men in dat een opstand niet te winnen was en in een bloedbad zou eindigen. Maar op een gegeven moment kregen degenen die in opstand wilden komen de meerderheid van de bevolking mee. Maar men was niet opgewassen tegen de militaire macht van de Romeinen. Wat toen onder de joden veel kwaad heeft gezet was dat de christenen onder hen niet meededen aan de opstand.
Het is trouwens de vraag of dat wat de afloop betreft veel verschil zou hebben gemaakt. Men schat het aantal christenen in Palestina in die tijd op nog geen vijfduizend op het geheel van tegen een miljoen joden in Palestina.. Veel belangrijker was dat de meer dan vijf miljoen joden buiten Palestina ook niet te hulp zijn gekomen. De joden vormden toen een grote minderheid binnen het Romeinse rijk met tien a vijftien procent van de bevolking, die over het hele Romeinse rijk verspreid waren, en op verschillende plaatsen bij elkaar woonden.
Dit bij elkaar wonen was- evenals bij ons voor allochtonen- voor hen belangrijk, want alleen zo konden ze hun identiteit als joden bewaren. Als de vele joden in de verstrooiing te hulp waren gekomen, dan was de zaak misschien anders gelopen.
Als je nu vanaf een veilige en grote afstand daarop terugkijkt, dan mag je waarschijnlijk zelf bedenken. Het is menselijk volkomen begrijpelijk dat men daaraan is begonnen, maar het berustte kennelijk op een verkeerde inschatting van de situatie.

Zo keken de christenen er na de verwoesting van de tempel niet tegenaan. Die zeiden tegen de joden: dit is de verdiende straf van God voor het feit dat jullie je niet bij ons hebben willen aansluiten. Daarmee zeiden ze iets wat in die tijd heel gewoon was: Als je voorspoed had dan was dat het bewijs dat God je zegent, en als je tegenspoed had,dan was dat een straf van God.
Niet iedereen zei dat, er waren toen ook mensen die daar genuanceerder over dachten. Als u de bijbel een beetje kent, dan kunt u denken aan de schrijver van het boek Job.

De evangelist Johannes weerspreekt deze theorie niet, maar geeft er wel een beetje zijn eigen draai aan. In de andere evangeliën staat dit verhaal op het einde, in de zin van: nadat de mensen al die tijd niet naar Jezus hebben willen luisteren, raakt het geduld van Jezus op.
Johannes plaatst het aan het begin en suggereert daarmee: waar Jezus komt, waar over Jezus wordt verteld,daar wordt eerst eens grondig schoon schip gemaakt. Dat mogen we dan op onszelf betrekken.

Zoals de joden in dit verhaal op Jezus reageren, zo zouden wij dat waarschijnlijk ook doen.
Als iemand onze kerk binnen zou stappen en met een zweep iedereen eruit zou willen jagen, dan zouden wij ook zeggen: “Wie bent u, en waar haalt u het recht vandaan om hier zo op te treden.?”Dat is een alleszins redelijke eis, dat iemand zich kan legitimeren. Wat men in die tijd dan als legitimatie beschouwde, was dat iemand een wonder kon doen, want daaruit zou dan blijken dat God met hem is. Wij stellen een eis, waarvan wij misschien wel denken :
“Als daaraan kan worden voldaan, dan is het wel een wonder”. De eis die wij aan zo iemand zouden stellen is”Toon eens even aan dat jij zo veel beter bent dan wij!”Dat kan niemand bewijzen, want is het niet op dit punt, dan wel op een ander punt waarop die door de mand valt. Deze eis is het middel om lastige mensen de mond te snoeren.

Jezus geeft op die eis van :Doe eens een wonderteken om je te legitimeren, een wat raadselachtig antwoord. Dat antwoord was al voorbereid door de evangelist die de leerlingen van Jezus heel anders laat reageren dan de andere mensen, dan de handelaren in de tempel. Zij moeten, als ze Jezus dat zien doen, denken aan een Bijbeltekst: “De hartstocht voor uw huis heeft mij verteerd”.Zo reageren wij niet, dat we in een onverwachte situatie meteen een Bijbeltekst bij de hand hebben. We hebben eerder het idee dat is iets voor rechtzinnige mensen, die schiet altijd wel een tekst te binnen. Daar mogen we best eens wat genuanceerder over denken: die rechtzinnigen zijn niet zo achterlijk als wij veronderstellen dat ze zijn.
Wat belangrijker is: de tekst waaraan de discipelen in het verhaal moeten denken, dat is toch een tekst die hier alleszins toepasselijk is: “De hartstocht voor uw huis heeft mij verteerd !”
Nou, de discipelen zie in Jezus dus die man die het helemaal om God en om Gods zaak gaat, en dan begrijpen wij heel goed dat Jezus het gewoon niet pikt als mensen gewoon willen verdienen aan God. Maar we kunnen het natuurlijk niet laten om als we mensen zo voor God zien ijveren om onze kritische vragen te stellen: Gaat het jou werkelijk alleen maar om God of ook om je eigen gelijk? Een kleine honderd jaar geleden was er een theoloog die het gevoel had:”we praten in de kerken veel te veel over onszelf en veel te weinig over God”. Daar wilde hij een einde aan maken en de man was in de vorige eeuw inderdaad zo’n veertig jaar een toonaangevend iemand. Op een gegeven moment schreef iemand een waarderend boek over hem,, maar maakte daarin wel de nuchtere opmerking: “Met zijn uitroep: het gaat om God, het gaat om God!-vestigde hij wel de aandacht op zichzelf., want hij was het die dit- in tegenstelling tot vele anderen- zei!”
Jezus reageert in dit verhaal trouwens nog veel feller op de mensen dan die theoloog die vond dat er in de kerken te weinig over God werd gepraat. Als je met een zweep de mensen de kerk uitjaagt, dan is dat niet een uiting van onvrede of kwaadheid, maar gewoon van woede. Woedend worden we allemaal wel eens, dat kan zo maar gebeuren- maar durven we van onszelf te zeggen dat we uit naam van God woedend op anderen worden? Vinden wen mensen die uit naam van God woedend worden niet gewoon griezels?
Jezus is die mens die uit naam van God woedend kan en mag worden, want Hem gaat het niet om zijn persoonlijk gelijk, Hem gaat het erom dat wij mensen voor God worden. En dat worden we in de gemeente, die meer is dan een club die graag wil blijven voortbestaan.

De evangelist heeft zijn verhaal heel kunstig opgebouwd. De tekst”De hartstocht voor uw huis heeft mij verteerd” is niet zo maar een willekeurige tekst die de discipelen bij het hardhandige optreden van Jezus in de tempel te binnen schiet.. Dat is een tekst uit een psalm waarin de dichter zijn nood aan God klaagt, omdat vijanden hem naar het leven staan. Die psalm hebben de eerste christenen op Jezus betrokken. Als de evangelist zegt dat de leerlingen van Jezus aan die regel uit die psalm dachten toen Jezus de handelaren uit de tempel dreef, dan suggereert hij daarmee: Jezus wist op dat moment dat dit to zijn dood zou leiden. En dat maakt ook de reactie van Jezus op de eis van de handelaren, die willen dat hij zich met een wonder legitimeert, begrijpelijk.:”Breek deze tempel af en ik zal die in drie dagen herbouwen” De handelaren denken dat Jezus hier een stunt wil uithalen en een tempel over de bouw waarvan men 46 jaar heeft gedaan, binnen drie dagen wil herbouwen. Maar de leerlingen van Jezus begrijpen achteraf dat Jezus daarmee heel iets anders bedoelde: het wonder waarom jullie vragen dat ben ik zelf.

En waarin bestaat nu het wonder dat Jezus zelf is? De evangelist nodigt ook ons uit om daarover na te denken. Dit is iets waarover we als christenen nooit uitgedacht raken. Op de vraag: “Wie is Jezus?”, geven we als het goed is, niet een geliefd standaard antwoord.
“Natuurlijk de Zoon van God”of “Natuurlijk de meest ideale mens, ons grote voorbeeld!”Maar als we over de verhalen in de evangeliën nadenken, dan zeggen we het ook telkens net weer iets anders. De evangelist zegt dat de leerlingen zich pas later herinnerden wat de bedoeling van Jezus woorden was. Wij lezen de verhalen over Jezus ook pas veel later en proberen daaruit af te lezen wie Jezus was, wat Gods bedoeling met Jezus was.
Dan vragen we ons ook af wat onze bedoeling is met de lievelingsantwoorden die we zo geven. Als we Hem de Zoon van God noemen, promoveren we Hem dan, om zo te zeggen weg? Als we hem “de meest ideale mens”noemen, kapselen we Hem dan in- want we doen toch allemaal ons best om een goed mens te zijn- en complimenteren we Hem dan dat het Hem beter is gelukt, dan ons?
Jezus is die mens die uit naam van God woedend kan en mag worden, want Hem gaat het niet om zijn persoonlijk gelijk, Hem gaat het erom dat wij mensen voor God worden en dat worden we in de gemeente, die meer is dan een club die graag wil blijven voortbestaan.
En dan leren we van Jezus, dus van die man die zo van God vervuld is dat hij zelfs woedend mag worden uit naam van God.

We zijn als gemeente van Jezus op een bijzondere manier in de kerk bij elkaar. Maar die kerk moet inderdaad de plaats, het middel zijn om God te zoeken, en niet de plaats waar we uit zijn op ons persoonlijk voordeel. In de kerk realiseren we ons dat we het lichaam zijn van de levende Christus. De kerk gaat ons ter harte, vandaar dat we in deze tijd waarin we de wind niet mee hebben pogingen doen om de kerk overeind te houden. Als we dat met moderne middelen via de professionele reclame- dan is dat best, zolang we ons realiseren: de kerk is niet meer dan een middel om in God te geloven die in Jezus tot ons komt. Jezus hanteert de zweep als het in de kerk om onszelf. Als we niet beseffen dat we in de kerk in dienst van God staan. Die dienst betekent niet in de eerste plaats dat we ons uitsloven. De vroege christenen trokken de aandacht van de buitenwacht door de manier waarop ze met elkaar omgingen. Ze waren kleine groepen, die anders met elkaar leefden dan anderen. Zij geloofden dat zij het lichaam van Christus waren. Zij wilden samen in vreugde voor Gods aangezicht leven, als het lichaam van Christus. In Hem openbaart God zijn heerlijkheid, die een glans op ons leven doet vallen. Het leven waarin we ontdekken dat Gods bestraffende woord onze ogen wil openen voor die vreugde die we met elkaar mogen beleven.
                                                                                                   Amen.

Gebed uit de dienst van 28 februari

Geplaatst 8 mrt. 2016 11:31 door Lieneke Hagenaars-Keus

Heer onze God, Gij zijt de God van ons leven. Ons leven en onze tijden zijn in Uw hand. Wij vragen U: wilt Gij ons het vertrouwen geven om ons op de weg te begeven die leidt tot het leven met U; door Jezus Christus, Uw Zoon, onze Heer,
die met U leeft tot in eeuwigheid.

Wij danken U dat Gij ons wilt kennen- beter en dieper dan wij onszelf en elkaar kennen, dat Gij ons wilt aanvaarden op een manier waarop wij onszelf en elkaar niet kunnen aanvaarden.

Om Uw Koninkrijk te vinden zouden wij tot het uiterste moeten gaan.
Wij bidden U om de kracht daartoe. Dat wij ons niet afwenden van U als Gij komt en niet onwillig zijn, maar dat wij doen als Jezus, onze broeder die zichzelf
gegeven en verloren heeft om U te vinden, onze Vader en onze God voor deze wereld en voor alle tijden tot in eeuwigheid.

Overal waar wij gaan wilt Gij aanwezig zijn. Wij danken U voor die aanwezigheid die zo verborgen en zo werkelijk is. Wij leven ervan en leven voor U als wij leven van het water en het brood.

Wij bidden tot U de woorden die Jezus ons heeft geleerd:
Onze vader, die in die hemelen zijt,…

1-10 of 20